پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۶۱۴
سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۲

فکرشهر: کارشناس ارشد تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمند و آمادگی آنها برای ابتلا به سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی، باید توجه بیشتری برای پیشگیری از آنان به این مشکلات شود.

http://img8.irna.ir/1395/13951014/82372147/82372147-71297326.jpg

به گزارش فکرشه از ایرنا، ایراندخت نیکبخت روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات سالمندان شهرستان جم افزود: این درحالی است که با افزایش امکانات و پیش رفت جوامع، میانگین طول عمر (امید به زندگی) افزایش یافته است و جمعیت سالمندی روند رو به رشدی را می پیماید.

وی اضافه کرد: احتمال دریافت ناکافی شماری از ریزمغذی ها از جمله فولات، ب 12ویتامین دی، روی، ویتامین سی، کلسیم، پتاسیم و آهن در سالمندان بالا است.

نیکبخت بیان کرد: دوران سالمندی با افزایش نیاز بدن به ویتامین دی و کلسیم همراه است اما بررسی ها حاکی از آن است که میزان دریافت آنها در سالمندان کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: تغییر حواس، مسائل اقتصادی، مسایل روانی و عاطفی مرتبط با دوران سالمندی، عدم تحمل گوارشی، مشکلات دهان و دندان، کاهش توانایی فعالیت بدنی، تحلیل عضلانی سالمندان و کاهش اشتها در آنان از جمله عوامل مهم هستند که منجر به دریافت ناکافی مواد غذایی در سالمندان می شوند.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به شیوع سوء تغذیه در سالمندان که به طور معمول بموقع تشخیص داده نمی شود گفت: افزایش شیوع ناتوانی و سوء تغذیه در سالمندان با افزایش هزینه های درمانی و خسارت اقتصادی و غیر اقتصادی برای جامعه همراه است.

وی اظهارکرد: اختلال حواس، عوارض جانبی داروهای مصرفی، مشکلات دهان و دندان، بی اشتهایی و کاهش توانایی جسمانی، افسردگی و اختلالات بلعی از مهمترین دلایل افزایش شانس ابتلا به سوء تغذیه در سالمندان است.

یکبخت اضافه کرد: سوء تغذیه و متعاقب آن ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش ناتوانی و ابتلا به بیماریها در سالمندان منجر به درگیر کردن وابستگان سالمند می شود علاوه بر آن هزینه های درمانی زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر